top of page

10 Tips om de ecologische voetafdruk van digitale advertenties snel en makkelijk te verkleinen




Dit weekend was het zover: zaterdag 16 maart 2024 vond de Digital Cleanup Day plaats, een jaarlijks evenement om het wereldwijde bewustzijn over de milieu-impact van de digitale industrie te vergroten, plaats. En dat is hard nodig. De website van Digital Cleanup Day deelt dat datastorage verantwoordelijk is voor 3,7 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, wat overeenkomt met al het luchtverkeer ter wereld. Daarnaast blijft het aantal persoonlijke apparaten en het aantal datacenters groeien, wat betekent dat de digitale verspilling groter is dan ooit tevoren en aanzienlijke hoeveelheden energie verbruikt.


Meer dan 90% van alle opgeslagen data wordt na 3 maanden nooit meer geraadpleegd

Tien tips voor Publishers, Agencies en Adverteerders

Data opslag is een grote boosdoener als het om CO2 -uitstoot gaat. Maar er is nog een slimme manier om deze uitstoot snel te verlagen! Als Ad Operation specialist met meer dan twintig jaar ervaring heeft Douwe de Jonge inmiddels al miljarden impressies uitgeleverd op het web. Als lid van de VIA Nederland Taskforce Klimaat zet Douwe zich in voor het verkleinen van de ecologische footprint van de digitale mediaindustrie. Wat kan en móet je als bedrijf doen om de ecologische voetafdruk van digitale campagnes te verkleinen? In dit artikel deelt hij 10 aanpassingen die snel en gemakkelijk in het process van digitale campagnes kunnen worden geïmplementeerd. Tips waardoor je als uitgever, adverteerder en mediabureau direct bijdraagt aan een duurzamere advertentie-industrie, en tegelijkertijd ook nog eens kosten bespaart en efficiënter opereert.

  1. 𝐎𝐩𝐭𝐢𝐦𝐚𝐥𝐢𝐬𝐞𝐞𝐫 𝐛𝐞𝐬𝐭𝐚𝐧𝐝𝐬𝐠𝐫𝐨𝐨𝐭𝐭𝐞𝐬 Het reduceren van de bestandsgrootte van digitale advertenties, zoals banners, heeft een directe invloed op het energieverbruik. Kleinere bestanden laden sneller, wat resulteert in minder energieverbruik voor het weergeven van de advertentie. Loop na of de elementen in een html5 banner gecomprimeerd zijn en de juiste resoluties hebben.

  2. 𝐆𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤 𝐞𝐟𝐟𝐢𝐜𝐢ë𝐧𝐭𝐞 𝐚𝐝𝐯𝐞𝐫𝐭𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐭𝐞𝐧 Kies voor advertentieformaten die minder energie verbruiken bij het laden en afspelen, zoals statische afbeeldingen in plaats van video's of complexe animaties wanneer dit niet bijdraagt aan de impact of KPI van de campagne. Complexe animaties verbruiken veel meer energie. Creëer geen formaten die nooit zullen worden ingezet.

  3. 𝐈𝐦𝐩𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐞𝐞𝐫 𝐬𝐥𝐢𝐦𝐦𝐞 𝐭𝐚𝐫𝐠𝐞𝐭𝐢𝐧𝐠 Door gerichter te adverteren en de juiste doelgroepen te bereiken, wordt verspilling van advertentiebudget en onnodig energieverbruik voorkomen. Analyseer de ideale contactfrequentie, het formaat met de beste performance en geografische performance.

  4. 𝐌𝐢𝐧𝐢𝐦𝐚𝐥𝐢𝐬𝐞𝐞𝐫 𝐭𝐫𝐚𝐜𝐤𝐢𝐧𝐠 𝐞𝐧 𝐜𝐨𝐨𝐤𝐢𝐞𝐬 Verminder het gebruik van trackingtechnologieën die veel energie verbruiken voor het verzamelen en verwerken van gegevens. Focus op relevante, maar minder invasieve methoden voor het meten van advertentieprestaties. Het feit dat we alles kunnen meten, wil nog niet zeggen dat we dat ook moeten doen.

  5. 𝐕𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐨𝐧𝐧𝐨𝐝𝐢𝐠𝐞 𝐚𝐝𝐯𝐞𝐫𝐭𝐞𝐧𝐭𝐢𝐞𝐜𝐨𝐝𝐞 Dit heeft een positief effect bij het verminderen van energieverbruik, wat resulteert in lagere CO2-uitstoot. Verwijder bijvoorbeeld zelden verkochte advertentieposities en verwijder in multi-ad slots de formaten die te weinig opleveren of een te lage eCPM genereren.

  6. 𝐈𝐦𝐩𝐥𝐞𝐦𝐞𝐧𝐭𝐞𝐞𝐫 𝐥𝐚𝐳𝐲 𝐥𝐨𝐚𝐝𝐢𝐧𝐠 Het vertraagd laden van advertenties en andere zware elementen op de site heeft niet alleen een positief effect op de viewability, maar helpt ook de energiekosten te verlagen. Daarnaast zorgt het voor tevreden gebruikers. 

  7. 𝐒𝐭𝐮𝐮𝐫 𝐦𝐢𝐧𝐢𝐦𝐮𝐦𝐩𝐫𝐢𝐣𝐳𝐞𝐧 𝐯𝐚𝐧 𝐭𝐞𝐯𝐨𝐫𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝐡𝐞𝐭 𝐛𝐢𝐝𝐫𝐞𝐪𝐮𝐞𝐬𝐭 Het meesturen van minimumprijzen, of floor prices, zorgt voor efficiënte biedstrategieën. Adverteerders kunnen besluiten om niet te bieden. Dit vermindert onnodige bids, die na het bod toch worden afgewezen door de uitgever. Door het verminderen van het aantal bids zal er aan beide zijden van het spectrum minder serverbelasting zijn en dus minder energieverbuik. Dit resulteert in minder CO2-uitstoot.

  8. 𝐕𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐚𝐚𝐧𝐭𝐚𝐥 𝐝𝐞𝐞𝐥𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫𝐬 Overweeg SSP's los te koppelen en het aantal geautoriseerde wederverkopers in het ads.txt-bestand te verminderen. Beperk het aantal 'buyers', niet elke adverteerder is relevant voor jouw inventory en jouw inventory is niet relevant voor elke adverteerder.

  9. Maak werk van Accelerated Mobile Pages (AMP) AMP-pagina's zijn geoptimaliseerd voor snel inladen op mobile devices. Deze pagina's zijn vaak lichter en hebben minder gegevens nodig voor inladen omdat ze gebruik maken van cache. AMP-pagina's in combinatie met AMPHTML ads zorgt niet alleen voor een goede user experience maar ook voor flink minder verbruik van energie! Bijkomend voordeel: AMP-pagina's en AMPHTML ads hebben een veel betere performance waaronder CTR en aantal vertoonde impressies.

  10. Werk slimmer samen In de gehele keten van het bedenken tot het evalueren van een digitale advertentiecampagne wordt een ongekend aantal e-mails verstuurd. Deze e-mails bevatten voorbeelden van mogelijke richtingen van designs, banners, previews, screenshots, reports en nog veel meer. Onnodig te zeggen welke impact dit heeft op het energieverbruik van onze industrie. Bespreek met klanten en leveranciers maar in ieder geval intern hoe en met welke middelen er efficiënt samengewerkt kan worden om onnodige dataverkeer en dataopslag te voorkomen. Een preview url werkt net zo goed als een screenshot. Loop even naar de collega met je vraag in plaats van te mailen (ook nog gezonder!). Werk centraal in apps zoals Slack, Teams en Trello.


Meer weten over het verkleinen van de ecologische voetafdruk van digitale advertenties?

Ben je een mediabureau, adverteerder, broadcaster, publisher of podcastmaker en wil je meer weten over hoe je de ecologische voetafdruk van jouw digitale campagnes kunt verkleinen? Neem vandaag nog contact met ons op en we gaan in gesprek om de ecologische voetafdruk van jouw digitale campagnes te verkleinen!


BONUS TIP

Kijk eens heel goed naar je 'handtekening' onder je e-mailberichten. Is dat animerende gifje echt nodig?


コメント


bottom of page